U četvrtak 23. 11. 2023. je ekadaši koji se naziva Utthana ili Haribodini ekadaši. Ovdje je opis tog ekadašija iz Skanda Purane:
Gospodin Brahma reče Naradi Muniju: „Dragi sine, o najbolji među mudracima, sad ću ti opisati slave Haribodhini ekadašija koji iskorjenjuje sve vrste grijeha, daje veliku dobrobit i konačno oslobođenje, posebno mudrim osobama koje su potpuno predane Vrhovnom Gospodinu.
O najbolji brahmano, milost stečena kupanjem u Gangi vrijedi samo do dolaska Haribodhini ekadašija. Ovaj ekadaši koji nastupa za vrijeme svijetle četrnaestodnevnice mjeseca Kartike pročišćava mnogo više nego kupanje u oceanu, na mjestu hodočašća ili u jezeru. Ovaj sveti ekadaši moćniji je u poništavanju grijeha nego tisuću Ašvamedha i sto Rajasuya žrtvovanja.“
Narada Muni upita: „O oče, molim te opiši dobrobiti potpunog posta na ovaj ekadaši, odnosno samo večere (bez žitarica i mahunarki) ili jednog obroka sredinom dana (bez žitarica i mahunarki).“
Gospodin Brahma mu odgovori: „Ako osoba jede jednom sredinom dana, oslobađa se grijeha iz prošlog života, a ako samo večera, oslobađa se grijeha iz dva prošla života, a ako u potpunosti posti, oslobađa se grijeha iz sedam prošlih života.
O sine, u sva tri svijeta rijetko se stječe milost veća od one koju osoba dobiva ako se pravilno pridržava Haribodhini ekadašija. Grijesi veliki kao planina Sumeru u potpunosti se poništavaju postom na Papaharini ekadaši (još jedno ime Haribodhini ekadašija). Grijesi koje je osoba sakupila u prošlih tisuću života spaljuju se ako ostane budna tijekom noći ekadašija, kao što će planina načinjena od vate izgorjeti ako se u njoj zapali mala vatra.
O Narada, osoba koja se pridržava posta na ovaj ekadaši stječe dobrobiti koje sam ti nabrojio. Onaj tko na ovaj dan obavlja i najmanju djelatnost, pridržavajući se pravila i propisa, ostvaruje dobrobit veliku kao planina Sumeru, ali onaj tko se ne pridržava pravila i propisa koji se nalaze u spisima iako obavlja pobožne djelatnosti veličine planine Sumeru, ne stječe ni najmanju dobrobit. Onaj tko ne mantra Gayatri mantru tri puta dnevno, tko se ne pridržava posta, tko ne vjeruje u Boga, tko kritizira vedske spise, tko misli da Vede donose propast onima koji ih se pridržavaju, tko uživa u tuđoj ženi, tko govori gluposti i gadosti, tko ne cijeni usluge koje su mu učinjene ili tko vara druge – tako grešna osoba nikada uspješno ne može vršiti nikakvu religioznu službu. Bio on brahmana ili šudra, ako uživa u tuđoj ženi, posebno u ženi dvaput rođene osobe, nije ništa bolji od onog tko jede pse. O najbolji među mudracima, brahmana koji uživa u seksu s udovicom ili ako se žena brahmane uda za drugog, donosi uništenje sebi i svojoj obitelji. Svaki brahmana koji uživa u nezakonitom seksu neće imati djece u sljedećem životu, a sve dobrobiti koje je u prošlosti stekao poništavaju se. Ustvari, ako takva osoba pokaže bilo kakvo nepoštovanje prema dvaput rođenom brahmani ili duhovnom učitelju, odmah gubi sav svoj duhovni napredak, kao i bogatstvo i djecu.
Tri vrste ljudi gube stečenu milost: oni koji su raskalašena karaktera, koji uživaju u seksu žena ljudi koji jedu pse i oni koji se druže s nitkovima. Tko se druži s grešnim ljudima i ulazi u njihove domove bez duhovne namjere odmah odlazi u prebivalište Gospodina Yamaraje, upravitelja smrti. Također, ako u takvom domu jede, njegova stečena dobrobit biva uništena zajedno s njegovom slavom, djecom i srećom.
Svaki grešni nitkov koji uvrijedi svetu osobu ubrzo gubi svoju religioznost, društveni status i osjećaj zadovoljstva i na kraju izgara u paklu. Svatko tko vrijeđa svete osobe ili onaj tko ne brani svete osobe kad im se nanose uvrede, smatra se da nije bolji od magarca. Takav bezbožan čovjek doživi propast svoje dinastije prije nego trepne.
Osoba čiji je karakter nemoralan, koja je skitnica ili varalica i koja drugima uvijek nalazi mane ne dostiže više planete nakon smrti iako daje velikodušnu milostinju ili izvršava velika pobožna djela. Zato osoba treba prestati činiti nepovoljna djela i posvetiti se pobožnim kojima će zadobiti milost i izbjeći patnje.
Međutim, grijesi onog tko odluči postiti za vrijeme Haribodhini ekadašija brišu se, zajedno s grijesima iz sto prošlih života, i tko god posti i cijelu noć ostane budan na ovaj ekadaši stječe neograničenu milost i nakon smrti odlazi u vrhovno prebivalište Gospodina Višnua, a također tisuću njegovih predaka, rođaka i potomaka odlazi u prebivalište Gospodina Višnua. Čak i ako netko od njegovih predaka u paklu ispašta zbog svojih grijeha, dobit će predivno ukrašeno duhovno tijelo i sretno otići u Višnuovo prebivalište.
O Narada, čak i onaj tko je počinio odvratan grijeh kao što je ubojstvo brahmane oslobađa se svih grijeha ako posti na Haribodhini ekadaši i ostane budan cijelu noć. Takvu milost koju donosi post i bdijenje na ovaj sveti dan osoba ne može dobiti kupanjem na svim svetim mjestima hodočašća, žrtvovanjem konja, darivanjem krava, zlata ili plodne zemlje u milostinju.
Svakoga tko svetkuje na Haribodhini ekadaši treba slaviti kao visoko kvalificiranog, a njegovu obitelj smatrati slavnom. Kao što je smrt sigurna, tako je i gubitak bogatstva siguran. Znajući to, o najbolji među mudracima, svatko bi trebao pokušati postiti na onaj dan koji je toliko drag Hariju – Šri Haribodhini ekadaši.
Sva sveta mjesta hodočašća, iz sva tri svijeta, prebivaju u kući osobe koja posti na ovaj ekadaši. Zato, da bi osoba zadovoljila Gospodina koji drži disk u rukama, treba se ostaviti zarađivanja te se prepustiti proslavi ovog ekadašija. Tko posti na ovaj Haribodhini ekadaši priznat je kao mudar čovjek, istinski yogi, isposnik i onaj tko potpuno kontrolira osjetila; pravilno uživa u ovom svijetu i sigurno će dostići oslobođenje. Ovaj ekadaši veoma je drag Gospodinu Višnuu. Oni koji ga se pridržavaju bivaju nagrađeni najvišim nagradama u sva tri svijeta.
O Naradaji, tko god posti na ovaj ekadaši sigurno se neće vratiti u maternicu, a vjerni bhakte Svevišnje Božanske Osobe ostavljaju sve ostale religije i jednostavno se prepuštaju postu na ovaj ekadaši. Za veliku dušu koja slavi ovaj ekadaši posteći i ostajući cijelu noć budna, Svevišnji Gospodin Šri Govinda osobno okončava grešna djela koja je ta osoba napravila umom, tijelom i riječju.
O sine, svatko tko se kupa na mjestima hodočašća, daje milostinju, pjeva sveta imena Svevišnjeg Gospodina, poštuje autoritet i vrši žrtvovanja za Gospodina na Haribodhini ekadaši, stječe vječnu milost. Bhakta koji obožava Gospodina Madhavu na ovaj dan s prvoklasnom parafernalijom oslobađa se velikih grijeha iz sto života. Osoba koja posti i pravilno obožava Gospodina Višnua oslobađa se velike opasnosti.
Ovaj ekadaši toliko zadovoljava Gospodina Janardanu da osoba koja slavi ovaj ekadaši odlazi u Njegovo prebivalište. Tko želi ljepotu i sreću treba slaviti Haribodhini ekadaši, pogotovo ako pada na dvadaši. Grijehe iz sto prošlih života, koje je osoba počinila tijekom djetinjstva, mladosti ili starosti, bez obzira kakvi oni bili, poništava Svevišnji Gospodin Govinda osobno ako osoba s predanošću posti na Haribodhini ekadaši. Haribodhini ekadaši je najbolji od svih ekadašija. Ništa nije nedostižno ili neobično na ovom svijetu za onog tko posti na ovaj ekadaši koji donosi dobar urod žitarica, veliko bogatstvo, veliku dobrobit, kao i oslobođenje od svih grijeha koji su prepreka potpunom oslobađanju. Post na ovaj ekadaši je tisuću puta bolji od davanja milostinje na dan pomrčine Sunca ili Mjeseca. Ponavljam ti, o Naradaji, milost koja se stječe kupanjem na svetim mjestima, izvođenjem žrtvovanja ili proučavanjem Veda samo je jedna desetmilijuntina milosti koju osoba stječe ako samo jednom posti na ovaj ekadaši. Koje god milosti osoba da stekne u životu vršeći pobožna djela, ona postaju potpuno beskorisna ako ne posti na ekadašije i ne obožava Gospodina Višnua u mjesecu Kartiki. Zato uvijek obožavaj Svevišnjeg Gospodina Janardanu i predano Ga služi, tako ćeš dostići najviše savršenstvo.
Na Haribodhini ekadaši Gospodinov bhakta ne bi trebao jesti izvan kuće niti jesti hranu koji nije skuhao bhakta. Ako to učini, stječe samo dobrobit kao da je postio na dan punog Mjeseca. Filozofske rasprave o svetim spisima u mjesecu Kartiki draže su Šri Višnuu od davanja slonova i konja u milostinju ili vršenja skupocjenih žrtvovanja. Tko god pjeva ili sluša o zabavama Gospodina Višnua, samo pola ili čak četvrtinu stiha, stječe milost kao da je dao sto krava brahmani. O Narada, za vrijeme mjeseca Kartike osoba treba ostaviti uobičajene dužnosti i sve svoje vrijeme i energiju, pogotovo dok posti, usmjeriti na priče o Gospodinovim transcendentalnim zabavama. Takvo veličanje Šri Harija na ovaj ekadaši veoma Mu je drago i dostiže se oslobađanje sto prethodnih generacija. Onaj tko provodi vrijeme u takvim raspravama, naročito u mjesecu Kartike, ostvaruje dobrobit kao da je zapalio deset tisuća žrtvenih vatri u kojima svi njegovi grijesi izgaraju.
Onaj tko sluša priče o slavama Gospodina Višnua, osobito za vrijeme mjeseca Kartike, automatski zaslužuje milosti kao onaj tko je dao sto krava u milostinju. O najbolji mudrače, osoba koja pjeva o slavama Gospodina Harija na ovaj ekadaši dostiže dobrobit kao da je dala sedam otoka u milostinju.“
Narada Muni upita svog slavnog oca: „O univerzalni praoče, najbolji među polubogovima, reci mi kako se slavi ovaj najsvetiji ekadaši. Kakvu milost daje vjerniku?“
Gospodin Brahma odgovori: „O sine, osoba koja želi štovati ovaj ekadaši treba ustati rano ujutro, za vrijeme brahma-muhurte (sat i pol prije izlaska sunca, najkasnije 50 minuta prije izlaska sunca). Zatim treba oprati zube i okupati se u jezeru, rijeci ili na izvoru ili kod kuće, ovisno o situaciji u kojoj se nalazi. Nakon toga treba obožavati Gospodina Šri Kešavu i pažljivo slušati o Gospodinovim zabavama. I ovako se treba moliti: ‘O Gospodine Kešava, postit ću na ovaj dan koji ti je toliko drag, a sutra ću se častiti Tvojim svetim prasadamom. O lotosooki Gospodine, o nepogrešivi, Ti si moje jedino sklonište, zaštiti me.’
Nakon što izgovori ovu svečanu molitvu ispred Gospodina s velikom ljubavlju i devocijom, bhakta treba pažljivo postiti. O Narada, tko ostane cijelu noć budan tijekom ovog ekadašija, pjevajući divne pjesme koje veličaju Gospodina, plešući u zanosu, radosno svirajući razne instrumente za Gospodinov transcendentalni užitak i recitirajući o zabavama Gospodina Krsne koje su zapisane u vjerodostojnoj vedskoj literaturi – takva će osoba sigurno nadići sva tri svijeta i vječno će dostići duhovno Gospodinovo kraljevstvo.
Na Haribodhini ekadaši osoba treba obožavati Šri Krišnu s kamforom, voćem, mirisnim cvijećem, naročito sa žutim agaru cvijetom. Na ovaj svepovoljan dan osoba ne bi trebala biti zaokupljena zarađivanjem novca. Drugim riječima, pohlepu bi trebalo zamijeniti milosrđem. Ovo je trenutak kada se gubitak pretvara u neograničenu dobrobit. Osoba treba ponuditi Gospodinu različite vrste voća i okupati Ga vodom iz školjke. Svaki od ovih obrednih postupaka, kada se vrši na Haribodhini ekadaši, deset milijuna puta je značajniji od kupanja na svim svetim mjestima hodočašća i davanja svih vrsta milostinje.
Čak i Gospodin Indra spaja svoje dlanove i iskazuje svoje poštovanje bhakti koji na ovaj dan obožava Gospodina Janardanu s prvorazrednim agastya cvijetom. Vrhovni Gospodin Hari je veoma zadovoljan kada Ga se ukrasi s agastya cvjetovima. O Narada, ja osobno dajem oslobođenje onom tko predano obožava Gospodin Krišnu na ovaj ekadaši u mjesecu Kartike s lišćem bel drveta. A onome tko obožava Gospodin Janardanu sa svježim tulasi lišćem i mirisnim cvijećem za vrijeme ovog mjeseca, o sine, osobno spaljujem sve grijehe koje je počinio u prošlih tisuću života.
Onaj tko samo vidi Tulasi Maharani, dodirne je, meditira na nju, priča o njenoj povijesti, odaje joj poštovanje, moli ju za milost, zasadi je, obožava je ili je zalije, živi vječno u prebivalištu Gospodina Harija. O Narada, onaj tko služi Tulasi devi na ovih devet načina, dostiže sreću u višim svjetovima tisućama yuga kako njezino korijenje raste i kako biljka tulasi dozrijeva. Kad tulasi dozrije i počne stvarati sjeme, iz tog sjemena izrast će mnoge mladice koje će širiti svoje cvjetne grane, iz čijih će cvjetova također dozreti mnogo sjemena i na taj će se način širiti, a preci onoga tko je služio tulasi živjet će u prebivalištu Gospodina Harija.
Onaj tko obožava Gospodina Kešavu s kadamba cvijećem koje Mu je veoma drago, stječe milost i nikada neće vidjeti prebivalište gospodara smrti Yamaraje. Zašto bi obožavali nekog drugog kad nam sve želje može ispuniti Gospodin Hari? Na primjer, bhakta koji Mu ponudi bakula, ašoka i patali cvjetove oslobađa se bijeda i nevolja dok god Sunce i Mjesec postoje u ovom svemiru i na kraju dostiže oslobođenje. O najbolji među brahmanama, nuđenje kannera cvjetova Gospodinu Jagannathu donosi bhakti toliku milost kao da je četiri yuge obožavao Gospodina Kešavu. Onaj tko ponudi cvjetove tulasi (manjari) Šri Krišni za vrijeme mjeseca Kartike stječe veću dobrobit nego da je donirao deset milijuna krava. Čak i ponuda mladih vlati trave učinjena s ljubavlju nosi sa sobom stotinu puta veću dobrobit od one koja se stječe običnim ritualističkim obožavanjem.
Onaj tko obožava Gospodina Višnua s lišćem samika drveta oslobađa se iz kandža Yamaraje, gospodara smrti. Onaj tko obožava Gospodina samo s jednim kumbhi cvijetom stječe dobrobit kao da je darovao dvjesto grama zlata. Ako bhakta ponudi samo jedan žuti cvijet ketaki drveta ili drveta slonove jabuke Gospodinu Višnuu koji leti na Garudi, oslobađa se grijeha deset milijuna rođenja. Osim toga, tko ponudi Gospodinu Jagannathu cvijeće čije su latice premazane crvenom i žutom sandalovinom, sigurno će prebivati u Svetadvipi, daleko izvan ovog materijalnog svijeta.
O najbolji među brahmanama, Šri Narada, nakon što je obožavala Gospodina Kešavu, darovatelja sve materijalne i duhovne sreće, na Haribodhini ekadaši, osoba treba sljedeći dan rano ustati, okupati se u rijeci, mantrati na japi sveta imena Gospodina Krišne i pobožno i s ljubavlju služiti Gospodina na kućnom oltaru. Da bi prekinuo post, bhakta treba najprije prasadam ponuditi brahmanama i tek onda, s njihovim dopuštenjem, može pojesti malo žitarica. Zatim, da bi zadovoljio Vrhovnog Gospodina, bhakta treba obožavati svog duhovnog učitelja, najčišćeg od Gospodinovih bhakta i u skladu sa svojim mogućnostima ponuditi mu raskošan objed, lijepu odjeću, zlato i krave. To će zasigurno zadovoljiti Vrhovnog Gospodina koji drži disk.
Zatim bhakta treba brahmani darovati krave i ako je bhakta kojim slučajem zanemario neko od pravila i naredbi duhovnog života, treba ih priznati prije nego brahmana zahvali Gospodinu. Zatim mu bhakta treba ponuditi nešto dakšina (novca). O kralju, oni koji su večerali na ekadaši trebaju sljedeći dan nahraniti brahmane. To veoma usrećuje Vrhovnu Božansku Osobu.
O sine, ako muškarac posti bez pristanka učitelja ili ako žena posti bez muževog pristanka, trebaju brahmani pokloniti bika. Med i jogurt također su prikladni darovi za brahmanu. Onaj tko je postio od maslaca treba darovati mlijeko, a onaj tko je postio od žitarica treba darovati rižu, onaj tko je spavao na podu treba darovati posteljinu s pokrivačem, onaj tko je jeo iz tanjura od lišća treba darovati posudu maslaca, onaj tko je ekadaši proveo u tišini treba darovati zvono, a onaj tko se odrekao soli treba brahmani darovati šećer. Za vrijeme ovog mjeseca svi bi trebali ghee lampicu ponuditi Gospodinu Višnuu ili Šrimati Tulasidevi u hramu.
Post završava kad osoba kvalificiranom brahmani ponudi zlatnu ili bakrenu posudu napunjenu gheejem i ghee fitiljima, zajedno s osam ćupova za vodu u kojima je nešto zlata i koji su prekriveni tkaninom. Tko si ne može priuštiti te darove, treba brahmanu počasti barem ugodnim riječima. Onaj tko sve to napravi sigurno će steći sve blagoslove koje donosi post na ovaj ekadaši.
Nakon što oda svoje poštovanje i zatraži dopuštenje, bhakta može jesti. Na ovaj ekadaši završava Ćaturmasya, stoga čega god se netko odrekao za vrijeme Ćaturmasye treba to darovati brahmanama. Onaj tko slijedi Ćaturmasyu dostiže neograničenu milost, o kralju nad kraljevima, i nakon smrti odlazi u prebivalište Gospodina Višnua. O kralju, onaj tko slavi Ćaturmasyu u potpunosti bez prekida dostiže vječnu sreću i ne rađa se ponovno. Ali onaj tko prekine post postaje ili slijepac ili gubavac.
U cijelosti sam ti opisao potpuni postupak slijeđenja Haribodhini ekadašija. Tko god čita ili sluša o ovom ekadašiju stječe dobrobit kao da je kvalificiranom brahmani dao krave u milostinju.
Ovim završava pripovijedanje o slavama Karttika-šukla ekadašija – poznatog kao i Haribodhini ekadaši ili Devotthani ekadaši – iz Skanda Purane.